tisdag 20 december 2011

Hus & Hems Pepparkakshus 2011




Så här blev vårt pepparkakshus som är ritat av Mia Öhrn. Så här säger hon i en intervju om huset och det riktiga huset:


Hej Mia, välkommen åter! I fjol byggde du ett funkishus, vad har inspirerat dig i år?

– Jag älskar ju att vandra runt i Gamla Stan i Stockholm, och precis vid Stortorget ligger det Schantska huset, byggt redan 1479. Jag har alltid tyckt att det är så vackert med sin fantastiska gavel och fina ankarjärn.

Det ingår en liten historielektion också, berätta!
– Ja, det renoverades på 1600-talet och då tillkom det 82 vita stenar i fasaden. De sägs representera alla dem som mördades vid Stockholms blodbad 1520. Jag har inte lagt in alla stenarna, men ankarjärnen är med i glasyren!

Är det svårt att bygga?
– Jag skulle säga att det är ganska lätt – däremot tar det tid. Så man får inte vara stressad när man bygger det.

Några andra tips?
– Det är nästan omöjligt att inte bränna sig på sockret när de sista takbitarna ska på. Är man väldigt orolig över det går det att använda choklad, men det kan stelna lite långsamt.

Förutom pepparkakshus, vad bakar du mer i jul?
– Chokladtryfflar och saffransbullar är ett måste.











5 kommentarer:

Photo By Mi sa...

Du är bara för underbar. Hoppas ni får en underbar jul och allt ni önskar er.

Tusen julkramar från oss i Viby !

patricia sa...

Du är så pysslig och duktig <3

Anonym sa...

Vilket fint hus! Önskar er en riktigt god kul! Kram Linda

Anonym sa...

Jättefint! Jag fattar inte hur du hinner :-)!! Imponerad, får se om jag kan dra fram det färdigbakade vi köpte i fjor men aldrig monterade ihop;-), vem vet kanske i år... Men inte ens nära så fint som ditt - jätteduktig!! Kram Sara C

agnes stig sa...

Hjärtligt tack, jag har aldrig gjort ett eget, bara de som man monterar ihop....
Det tog ju ett tag...med alla fönsterna!
Jag tyckte historien bakom var intressant och hjälpte till.
Det meckiga är ju faktiskt att sätta ihop det, jag doppade i det smälta sockret och Dan fick agera "skruvtving"(hållare). Fick oxå förvarna Dan att han inte fick prata med mig samtidigt!! :)

Kram Annika